Dinari F, Ghaemi M M, Mashoof E, Moulaei K. Identifying and Determining the Requirements for Designing and Developing a Mobile-Based Self-Care Application to Control and Reduce Students' Stress and Anxiety. jhbmi 2022; 9 (2) :72-83
URL:
http://jhbmi.ir/article-1-724-fa.html
دیناری فاطمه، قائمی محمدمهدی، مشعوف عصمت، مولایی خدیجه. شناسایی و تعیین الزامات طراحی و توسعه یک برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن همراه برای کنترل و کاهش استرس و اضطراب دانشجویان. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1401; 9 (2) :72-83
URL: http://jhbmi.ir/article-1-724-fa.html
دانشجوی دکتری انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده: (2280 مشاهده)
مقدمه: افزایش استرس و اضطراب دانشجویان تأثیری منفی بر سلامت جسمی و روانی آنان داشته و میتواند مانع از عملکرد تحصیلی کارآمد آنها شود. برنامههایکاربردی خودمراقبتی میتوانند به کنترل و کاهش اثرات اضطراب و افسردگی دانشجویان کمک کنند. هدف از این مطالعه تعیین الزامات لازم برای طراحی و توسعه یک برنامههای کاربردی خودمراقبتی جهت کنترل و کاهش استرس و اضطراب دانشجویان است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه کاربردی است که با روش کمی-توصیفی در سال 1401 انجام شد. برای انجام این مطالعه، برای 73 نفر از دانشجویان مرکز آموزش عالی علوم پزشکی وارستگان (استان خراسان رضوی، شهر مشهد) دعوتنامه برای همکاری ارسال شد. در نهایت 38 نفر از دانشجویان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه وارد شدند و به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. دادهها با آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار، درصد، فراوانی) با استفاده از نرمافزار SPSS 24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: بر اساس نظرات دانشجویان از مجموع 91 نیاز اطلاعاتی-آموزشی و قابلیت، 67 مورد نیاز اطلاعاتی-آموزشی و 25 مورد قابلیت با کسب میانگینی بزرگتر و مساوی (75%)3/75 برای طراحی برنامه کاربردی ضروری تلقی شدند. نیاز اطلاعاتی- آموزشی و قابلیتها در هشت محور پروفایل کاربر، سوابق بالینی، سبک زندگی، مدیریت و کنترل بیماری، دستورالعمل آرامسازی، هشدارها و یادآورها، گزارشگیری و قابلیتهای برنامه کاربردی دسته بندی شدند.
نتیجهگیری: شناسایی و تعیین الزامات مربوط به طراحی یک برنامه کاربردی خودمراقبتی از اصول اساسی توسعه یک برنامه کاربردی است که به واسطه دخالت دادن کاربران و کسب نظر آنها میتواند در میزان و تداوم استفاده این افراد از این قبیل برنامههای کاربردی نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین، طراحان برنامههایکاربردی با استفاده از نیازها و قابلیتهای موجود در مطالعه حاضر میتوانند یک برنامه کاربردی خودمراقبتی سازمانیافته را برای کنترل و مدیریت استرس و اضطراب دانشجویان را طراحی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
سلامت همراه دریافت: 1401/5/10 | پذیرش: 1401/6/30