دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 228-219 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bastani P, Garavand A, Abhari S. Evaluation of Internet booking system in Websites of Health Centers Affiliated with Medical Universities in Iran. jhbmi 2016; 2 (4) :219-228
URL: http://jhbmi.ir/article-1-118-fa.html
باستانی پیوند، گراوند علی، ابهری شهاب الدین. ارزیابی سیستم نوبت‌دهی اینترنتی در وب سایت‌های مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1394; 2 (4) :219-228

URL: http://jhbmi.ir/article-1-118-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت‌، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و منابع انسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، شیراز، ایران.
چکیده:   (11013 مشاهده)

مقدمه: سیستم نوبت‌دهی اینترنتی به طور مؤثری زمان انتظار بیماران را کاهش داده و در نتیجه رضایت بیماران از مرکز ارایه خدمات را افزایش می‌دهد، در نتیجه میزان استفاده از آن افزایش یافته است. لذا هدف از مطالعه حاضر ارزیابی وب‌سایت‌های نوبت‌دهی اینترنتی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بوده است.

روش: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی- توصیفی می‌باشد که در سال 1393 انجام گردیده است. جمع‌آوری داده‌ها از طریق یک چک لیست محقق ساخته و با بررسی وب‌سایت‌های مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاهی (بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها) انجام گردید و داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار Excel  نسخه 2007 خلاصه و گزارش گردید.

نتایج: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که تنها 9 درصد از مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاهی سراسر کشور از سامانه‌های نوبت دهی اینترنتی استفاده می‌نمایند. شرکت رایاوران بیشتر از سایر شرکت‌ها در طراحی و اجرای این سیستم‌ها فعالیت  داشته است. همچنین میانگین نمره کاربرپسند بودن وب‌سایت‌های موجود 4/4 محاسبه گردید. در میان مراکز مورد مطالعه، سامانه نوبت دهی اینترنتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بهترین وضعیت را دارا بود.

نتیجه‌گیری: بیشتر مراکز خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاههای علوم پزشکی از نوبتدهی اینترنتی استفاده نمینمایند. همچنین وب سایتهای نوبتدهی اینترنتی موجود نیز از قابلیتهایی نظیر جستجو، امکان ارایه اطلاعات، ارایه کد رهگیری و وجود درگاه مستقل برخوردار هستند و از امکان تغییر یا ابطال نوبت و وجود لینکهای مفید کمتر استفاده مینمایند. لذا پیشنهاد میشود که مسئولین امر استفاده از وب سایتهای نوبت دهی اینترنتی با کیفیت را در مراکز درمانی سراسر کشور به طور گسترده افزایش دهند.

متن کامل [PDF 765 kb]   (4957 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/22 | پذیرش: 1394/12/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb