دوره 1، شماره 1 - ( پاییز 1393 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 18-10 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri M, Raei M, Sadeghi E, Naderi S. The Impact of Automation on Performance and Work Processes in Shahroud University of Medical Sciences. jhbmi 2014; 1 (1) :10-18
URL: http://jhbmi.ir/article-1-67-fa.html
امیری محمد، راعی مهدی، صادقی الهام، نادری شیما. تأثیر اتوماسیون اداری بر عملکرد و فرآیندهای کار در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1393; 1 (1) :10-18

URL: http://jhbmi.ir/article-1-67-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران.
چکیده:   (10944 مشاهده)

مقدمه: پیاده‌سازی اتوماسیون اداری به‌عنوان یکی از فرآیندهای تحول و توسعه سازمان تلقی شده و باعث ایجاد تغییر در نحوه انجام امور می‌گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر اتوماسیون اداری بر عملکرد و فرآیندهای کاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال 1391 انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که به شیوه توصیفی تحلیلی بر روی 239 کاربر اتوماسیون اداری در حوزه ریاست و معاونت‌های دانشگاه، مراکز اورژانس و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد. داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌ای که که روایی و پایایی آن قبلاً به روش علمی تأیید گردیده بود، گردآوری گردید. این پرسشنامه حاوی 30 سؤال بود که بر اساس مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت تنظیم شده بود. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS.v16 و با استفاده از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین (انحراف معیار ±) ساعات کار با شبکه اتوماسیون 05/3 (70/2±) ساعت در روز بود. تنها 28 درصد از افراد از اتوماسیون اداری رضایت داشته و بقیه رضایت نسبی (9/61 درصد) داشته یا ناراضی (1/10 درصد) بودند. میانگین (انحراف معیار ±) نمره نگرش افراد نسبت به اتوماسیون اداری 83/64 (96/6±) بود، 3/88 درصد از افراد نگرش مثبت و 7/11 درصد نگرش منفی داشتند. با انجام آزمون مجذور کای بین نگرش و رضایتمندی افراد رابطه معنی‌داری مشاهده گردید به‌طوری که افرادی که نگرش مثبت‌تری داشتند راضی‌تر بودند (001/0P=).
نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر تأثیر مثبت اتوماسیون اداری بر عملکرد کارکنان بود. با توجه به وجود برخی مشکلات در پیاده‌سازی و استفاده از این تکنولوژی، رفع مشکلات اجرایی آن می‌تواند سبب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان شود.

متن کامل [PDF 770 kb]   (4710 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/5/30 | پذیرش: 1393/7/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb