دوره 7، شماره 3 - ( 9-1399 )                   جلد 7 شماره 3 صفحات 241-232 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ershad Sarabi R, Kohan N, Shafian S, Afzali F, Fatehi F, Sarafi Nejad A. A Comparative Study of the Clinical Informatics Fellowship Curriculum in Selected Universities of the World. jhbmi 2020; 7 (3) :232-241
URL: http://jhbmi.ir/article-1-541-fa.html
ارشاد سرابی رقیه، کهن نوشین، شفیعان سارا، افضلی فائزه، فاتحی فرهاد، صرافی نژاد افشین. بررسی مقایسه‌ای برنامه آموزشی رشته فلوشیپ انفورماتیک بالینی در دانشگاه‌‌های منتخب جهان. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1399; 7 (3) :232-241

URL: http://jhbmi.ir/article-1-541-fa.html


دکترای تخصصی انفورماتیک پزشکی، استادیار، گروه علوم اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دفتر تحقیق و توسعه انفورماتیک بالینی، واحد توسعه تحقیقات بالینی، مرکز آموزشی درمانی شفا، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (2846 مشاهده)
مقدمه: انجمن تخصصی پزشکی آمریکا از سال 2011 میلادی جدیدترین رشته فوق‌تخصصی پزشکی را رشته «انفورماتیک بالینی» معرفی کرد. در راستای راه‌اندازی دوره‌های مشابه در کشور می‌بایست، برای طراحی و ارزیابی برنامه آموزشی اقدام گردد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ایﻦﮐﻪ ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﻧﻈﺎم‌ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎﻋﺚ ارﺗﻘﺎی ﻣﺤﺘﻮا و ﮐﯿﻔﯿﺖ طراحی یک ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮد؛ ﻟﺬا ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺷﻨﺎﺳﺎیﯽ و ﻣﻘﺎیﺴﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ انفورماتیک بالینی در چند دانشگاه برتر جهان انجام گردید.
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش کاربردی است که در سال 1398 انجام پذیرفت. ابزار مورد استفاده چک لیست پژوهشگر ساخته است که بر اساس بررسی متون و نظرات متخصصان در جلسات بحث درون گروهی طراحی گردید. روایی آن توسط هفت نفر از متخصصان حوزه انفورماتیک پزشکی، تخصص‌های بالینی و آموزش پزشکی و پایایی آن توسط روش هم ارزی تأیید شد. روش جمع‌آوری داده‌ها مراجعه به وب سایت دانشگاه‌‌ها به منظور تکمیل چک لیست مطالعه بود.
نتایج: در اغلب دانشگاه‌‌های مورد مطالعه رشته فلوشیپ انفورماتیک بالینی بر اساس استانداردهای ACGME اجرا می‌گردید و محتوای اصلی این دوره در قالب چهار موضوع اصول و مفاهیم، تصمیم‌گیری بالینی و ارتقای فرآیند مراقبت، سیستم‌های اطلاعات سلامت، هدایت و مدیریت تغییر بود.
نتیجه ­گیری: اعم ﺷﺒﺎﻫﺖ‌ﻫﺎ بین ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎ ﺑﻪ طول مدت دوره و فرصت انجام پژوهش‌های مرتبط در زمینه انفورماتیک بالینی و اعم ﺗﻔﺎوت‌ﻫﺎ ﻧﯿﺰ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ فرصت انجام تدریس در زمینه انفورماتیک بالینی و شرکت فراگیران در برگزاری ژورنال کلاب در طول دوره مربوطه می‌باشد.
متن کامل [PDF 974 kb]   (844 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: انفورماتیک بالینی
دریافت: 1399/8/10 | پذیرش: 1399/8/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb