دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 56-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


کارشناس ارشد کتابداری پزشکی، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، پژوهشکده نوروفارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (9648 مشاهده)

مقدمه: مشتریان سلامت هنگام جستجوی اطلاعات سلامت با چالش‌های متعددی مانند پیچیدگی سیستم سلامت، افزایش شیوع و بروز بیماری‌های مزمن، نیاز به شرکت در مراقبت و افزایش اطلاعات قابل دسترسی از منابع متعدد و مختلف روبه‌رو هستند. بی‌توجهی به اهمیت رفتار جستجوی اطلاعات سلامت و اثر بخشی ارائه خدمات کتابخانه در این زمینه، سبب شده مطالعات محدودی در مورد رفتار اطلاع‌یابی سلامت جوامع در حال توسعه همچون ایران صورت بگیرد.

روش: این مطالعه یک مطالعه پیمایشی است که بر روی اعضای کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان انجام گرفت. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 373 نفر تعیین گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و نیز از آزمون کای اسکوئر و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 19انجام گرفت.

نتایج: 33/1‌% معتقد بودند که کتابخانه در کسب اطلاعات سلامت اصلاً نقشی ندارد و 9/8‌% نیز اعتقاد داشتند که کتابخانه نقش زیادی در این زمینه ایفا می‌کند. بین سن، جنس، وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی و شغل افراد با تشخیص بیماری ارتباط معنا‌داری مشاهده شد. بین نقش کتابخانه در کسب اطلاعات سلامت و سن هم ارتباط معناداری مشاهده گردید.

نتیجه‌گیری: بررسی رفتار جستجوی اطلاعات سلامت افراد می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر به برنامه‌ریزان، مسؤلان و متولیان کمک نماید. اگرچه فناوری اطلاعات و ارتباطات رشد چشمگیری داشته و اینترنت بیشترین سهم را در بین کانال‌های دسترسی افراد به اطلاعات سلامت مورد نیاز آنان ایفا می‌کند، اما کتاب هنوز هم به عنوان یک منبع مهم و رایج دسترسی به اطلاعات محسوب می‌شود.­

متن کامل [PDF 649 kb]   (3391 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/3/18 | پذیرش: 1395/3/29

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.