[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 98-107 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی در رشته‌های علوم پزشکی
نجمه ناظری ، سارا دری، علیرضا آتشی
کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، مربی، گروه انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات سرطان پستان، پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی، تهران، ایران.
چکیده:   (833 مشاهده)
مقدمه: امروزه استفاده از فناوری اطلاعات در آموزش به جهت برخورداری از مزایای بسیار از جمله امکان استفاده در هر زمان و مکان، از مهم‌ترین اهداف بسیاری از مؤسسات آموزشی در سراسر جهان و ایران می‌باشد. جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران به عنوان یکی از برگزارکنندگان دوره‌های آموزشی تخصصی، اقدام به برگزاری برخی دوره‌های آموزشی الکترونیکی نموده است. در این پژوهش سعی داشتیم که نقش هر یک از عوامل مؤثر در آموزش الکترونیکی را در میزان موفقیت این نوع آموزش مورد بررسی قرار دهیم.
روش: در این پژوهش توصیفی میزان تأثیر هریک از این شش عامل از دیدگاه چهار گروه از شرکت‌کنندگان دوره‌ها، اساتید، کارکنان و مدیران جهاد دانشگاهی، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل 39 سؤال در مقیاس لیکرت، در سال تحصیلی 90-1389 مورد بررسی قرار گرفته است. پرسشنامه از طریق پست الکترونیک برای 420 نفر ارسال شد و در مجموع 188 نفر در این پژوهش مشارکت کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
نتایج: نتایج به دست آمده از دیدگاه چهار گروه مشارکت کننده بیانگر اهمیت بالای کلیه عوامل مورد بررسی در پژوهش به ترتیب مدیریت، محتوای آموزشی، امکانات مورد نیاز، یاد دهنده، قوانین و مقررات و یادگیرنده می‌باشد.
نتیجه‌گیری: هرچند که تفاوت بین عوامل مؤثر ناچیز است؛ اما همت مضاعف مسئولان در برطرف کردن کاستی‌های و نقاط ضعف سه عامل اصلی و مؤثر مدیریت، محتوای آموزشی و امکانات مورد‌نیاز در موفقیت آموزش الکترونیک مورد‌نیاز است.

 
واژه‌های کلیدی: یادگیری الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، عوامل موفقیت
متن کامل [PDF 897 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: اینترنت و علوم پزشکی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۶/۱۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazeri N, Dorri S, Atashi A. The Effective Factors on Success of E-learning in Medical Sciences Fields. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2017; 4 (2) :98-107
URL: http://jhbmi.ir/article-1-218-fa.html

ناظری نجمه، دری سارا، آتشی علیرضا. بررسی عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی در رشته‌های علوم پزشکی. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1396; 4 (2) :98-107

URL: http://jhbmi.ir/article-1-218-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی Journal of Health and Biomedical Informatics
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742