دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1398 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 217-207 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamali Z, Khodabakhshi Koolaee A. The Effect of Training Flow Chart Behavioral Management Program by Mobile to Mothers of Children with Oppositional Defiant Disorder for Reducing Oppositional and Hyperactivity Symptoms: one-single sample experimental study. jhbmi 2019; 6 (3) :207-217
URL: http://jhbmi.ir/article-1-386-fa.html
جمالی زهرا، خدابخشی کولایی آناهیتا. تأثیر آموزش پیمایش مدیریت رفتار از طریق سلامت همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و بیش جنبشی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای: یک مطالعه آزمایشی تک نمونه. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1398; 6 (3) :207-217

URL: http://jhbmi.ir/article-1-386-fa.html


دکترای مشاوره، استادیار، گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
چکیده:   (3852 مشاهده)
مقدمه: ضدیت و بیش جنبشی از جمله رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای می‌باشند. با توجه به تغییرات زندگی‌، مسافت و مشغله زیاد والدین فرصت مراجعه حضوری به درمانگر وجود ندارد؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش پیمایش مدیریت رفتار از طریق سلامت همراه به مادران بر کاهش نشانه‌های ضدیت و بیش جنبشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابله‌ای انجام شد.
روش: روش پژوهش از نوع طرح‌های تک آزمودنی AB است. این پژوهش در شهر تهران و در سال 1397 اجرا شد. در این پژوهش، 4 مادر که نمرات بالایی به رفتار ضدیت و بیش جنبشی فرزندشان داده بودند، برای آموزش انتخاب شدند. مادران، برنامه آموزشی مدیریت رفتار را در 8 جلسه به صورت 6 جلسه مجازی و از طریق تلفن همراه و 2 جلسه حضوری توجیهی دریافت کردند. داده‌های پژوهش با استفاده از جداول، درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا اندازه‌گیری شدند.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که درصد بهبودی کل برای هر سه کودک در متغیر اول ضدیت 61/43 و در متغیر دوم بیش جنبشی 69/74 به دست آمد. بعد از پیگیری یک‌ماهه، درصد بهبودی کل در هر دو متغیر افزایش پیدا کرد (75/77 و 79/47). بعد از پیگیری یک‌ماهه اثرات درمان همچنان ادامه داشت. در نتیجه هر دو فرضیه از نظر بالینی معنادار است.
نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که این آموزش کم هزینه، در دسترس و می‌تواند مکملی برای ارائه خدمات بهداشت روان حضوری به مادران با فرزند مشکل‌دار باشد.
متن کامل [PDF 1444 kb]   (966 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: سلامت همراه
دریافت: 1398/1/18 | پذیرش: 1398/3/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb