:: دوره 7، شماره 3 - ( 9-1399 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 263-272 برگشت به فهرست نسخه ها
نرم‌افزار آزمون دونیمه کردن خط برای ارزیابی عملکردهای دیداری- فضایی بیماران اسکیزوفرنیا
الهام طباطبایی کاشانی ، الهام فروزنده ، ایوب باقری
استادیار روانشناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحدنایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
چکیده:   (762 مشاهده)
مقدمه: یکی از روش‌های ارزیابی عملکردهای دیداری-فضایی استفاده از آزمون دونیمه کردن خط است. با توجه به پیشرفت فناوری اطلاعات، در این پژوهش تلاش شد تا نرم‌افزار آزمون دو نیمه کردن خط طراحی و کارایی آن در مقایسه با فرم متداول کاغذ-مدادی آن در بیماران اسکیزوفرنیا بررسی شود.
روش: روش مطالعه علی-مقایسه‌ای بود و در ابتدا نرم‌افزار آزمون دو نیمه کردن خط، با برنامه Visual Studio 2015 و دقیقاً مشابه فرم کاغذ-مدادی طراحی شد. در مرحله اول30 نفر از افراد سالم با توجه به ملاک‌های ورود به مطالعه، به روش هدفمند انتخاب شده و از هریک، 3 بار آزمون نرم‌افزاری و 3 بار آزمون کاغذ-مدادی گرفته شد و میانگین انحراف‌ها از نقطه وسط خط محاسبه شد. سپس نتایج در دو آزمون مورد مقایسه قرار گرفت. در مرحله بعد به منظور آزمون عملکرد دیداری-فضایی بیماران، 15 بیمار اسکیزوفرنیا به روش تصادفی از بیماران بستری در بیمارستان روانپزشکی انتخاب شدند و از هر بیمار دو فرم نرم افزاری و کاغذ-مدادی گرفته شد.
نتایج: با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یکراهه، میانگین انحراف از میانگین در افراد سالم و بیماران اسکیزوفرنیا بررسی شد و نتایج نشان داد بین دو فرم نرم‌افزاری و کاغذ-مدادی تفاوت معناداری وجود ندارد (0/05P<). با توجه به دقت بالای اجرای نرم‌افزاری، خطاهای ناشی از پاسخگویی تصادفی قابل تشخیص توسط نرم‌افزار است.
نتیجهگیری: آزمون دونیمه کردن خط نرم‌افزاری جایگزین مناسبی برای آزمون مداد کاغذی جهت ارزیابی عملکردهای دیداری فضایی بیماران اسکیزوفرنیا است و می‌توان از این نرم‌افزار در ارزیابی عملکردهای شناختی، مخصوصاً آسیب‌های لوب آهیانه‌ای بیماران اسکیزوفرنیا استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: آزمون دونیمه کردن خط، اسکیزوفرنیا، طراحی نرم افزار
متن کامل [PDF 1311 kb]   (165 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: سیستم های تصمیم یار بالینی
دریافت: 1398/8/7 | پذیرش: 1399/1/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 9-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها