دوره 9، شماره 4 - ( 12-1401 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 288-277 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، استاد، گروه مدیریت اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (1196 مشاهده)
مقدمه: برنامه‌های کامپیوتری توانمندسازی مغزی با اجرای منظم، فشرده و مستمر تمرینات شناختی، سبب بهبود کارکردهای شناختی همچون توجه در اختلال بیش فعالی-نقص توجه می‌گردد. هدف این پژوهش شناسایی برنامه‌های کامپیوتری مؤثر در بهبود توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه می‌باشد.
روش: این مطالعه به صورت مروری- توصیفی در سال 2018 و از طریق مرور کتابخانه‌ای و جستجوی کلیدواژه‌های «اختلال بیش فعالی و نقص  توجه»،  «برنامه‌های  بازتوانی شناختی کامیپوتری»، «بازی درمانی»، در بانک‌های  اطلاعاتی PubMed،, Scopus
 Google Scholar انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسی متون از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند بررسی و براساس حیطه‌های توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه، طبقه‌بندی شدند.
نتایج: براساس مطالعات، برنامههای شناختی کامپیوتری همچون Caption Log، Pay Attention، Cogmed Working Memory، Memory GYM، Attention GYM، Brainware Safari،8  Sciences ’ACTIVATET، Lumosity، My Happy Neuron، Smart Driver، و بسته‌ای توانبخشی همچون "مغزینه توجه و تمرکز" در ارتقاء انواع توجه (متمرکز، تقسیم شده، متناوب، مستمر و انتخابی) کودکان بیش فعال چهار سال به بالا، مؤثر بودند.
نتیجه‌گیری: باتوجه به تأثیر قابل ملاحظه برنامههای بازتوانی شناختی کامپیوتری در توانمندسازی مهارتهای شناختی همچون توجه، استفاده از آن‌ها به‌عنوان درمان مکمل در ارتقاء کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه، امیدوارکننده است. اما، ارزیابی اینگونه برنامه‌ها با نمونههای بزرگ‌تر، انتقال ارزیابی از اثرات آموزشی به زندگی روزانه و بهبود کیفیت آن‌ها از طریق ارائه مؤلفههای بیشتری از این گونه برنامهها پیشنهاد میشود.


متن کامل [PDF 1248 kb]   (853 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری تشریحی | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات سلامت
دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1401/11/8

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.