TY - JOUR JF - jhbmi JO - jhbmi VL - 6 IS - 2 PY - 2019 Y1 - 2019/9/01 TI - Evaluation of the Client Patients Waiting Time in Referral Restorative Dentistry Department of Dental Clinic Using Six Sigma Model TT - بررسی زمان انتظار بیماران مراجعه کننده به بخش ترمیمی کلینیک دانشکده دندانپزشکی با استفاده از رویکرد شش سیگما N2 - مقدمه: زمان انتظار یکی از عوامل مؤثر در رضایت مراجعین از کیفیت خدمات ارائه شده می‌باشد و کاهش زمان انتظار می‌تواند نقش مهمی در بهبود ارائه خدمات و همچنین رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان را به دنبال داشته باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی زمان انتظار مراجعین به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی مرجع انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه این پژوهش، 300 بیمار مراجعه کننده به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی بودند. این مطالعه بر روی 30 بیمار که به روش تصادفی ساده از میان مراجعین کلینیک دندانپزشکی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فرم ثبت زمان‌های اندازه‌گیری شده و چک لیست محقق ساخته بود برای تحلیل کیفیت فرآیند از مقیاس شش سیگما استفاده گردید. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بخش تشخیص بیماری‌های دهان با میانگین 31 دقیقه دارای بیشترین و فرآیند معاینه در بخش ترمیمی با میانگین زمان انتظار 15 دقیقه دارای کمترین زمان انتظار بود. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر طولانی شدن زمان انتظار به ترتیب، ورود تعداد زیاد بیماران به صورت هم‌زمان‌، کمبود مهارت و آموزش دانشجویان دندانپزشکی و کمبود کارکنان اجرایی و ادغام واحد پذیرش با صندوق با میانگین2/6، 4/4 و 4 شناخته شدند. نتیجه‌گیری: با بررسی فرآیندهای پذیرش در کلینیک دندانپزشکی و اعمال مدیریت صحیح و بهره‌گیری از فرآیند شش سیگما می‌توان نسبت به کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت مراجعه‌کنندگان و ارتقای کیفیت خدمات درمانی اقدام نمود. مقدمه: زمان انتظار یکی از عوامل مؤثر در رضایت مراجعین از کیفیت خدمات ارائه شده می‌باشد و کاهش زمان انتظار می‌تواند نقش مهمی در بهبود ارائه خدمات و همچنین رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان را به دنبال داشته باشد. مطالعه حاضر به منظور بررسی زمان انتظار مراجعین به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی مرجع انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه این پژوهش، 300 بیمار مراجعه کننده به بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی بودند. این مطالعه بر روی 30 بیمار که به روش تصادفی ساده از میان مراجعین کلینیک دندانپزشکی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، فرم ثبت زمان‌های اندازه‌گیری شده و چک لیست محقق ساخته بود برای تحلیل کیفیت فرآیند از مقیاس شش سیگما استفاده گردید. داده‌ها به وسیله نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بخش تشخیص بیماری‌های دهان با میانگین 31 دقیقه دارای بیشترین و فرآیند معاینه در بخش ترمیمی با میانگین زمان انتظار 15 دقیقه دارای کمترین زمان انتظار بود. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر طولانی شدن زمان انتظار به ترتیب، ورود تعداد زیاد بیماران به صورت هم‌زمان‌، کمبود مهارت و آموزش دانشجویان دندانپزشکی و کمبود کارکنان اجرایی و ادغام واحد پذیرش با صندوق با میانگین 2/6، 4/4 و 4 شناخته شدند. نتیجه‌گیری: با بررسی فرآیندهای پذیرش در کلینیک دندانپزشکی و اعمال مدیریت صحیح و بهره‌گیری از فرآیند شش سیگما می‌توان نسبت به کاهش زمان انتظار و افزایش رضایت مراجعه‌کنندگان و ارتقای کیفیت خدمات درمانی اقدام نمود. SP - 131 EP - 139 AU - Mehrolhassani, Mohammad Hossein AU - Vali, Leila AU - Ghanbarnejad, Mahtab AU - Moein, Hamid AD - MSc in Health Care Management, School of Dentistry, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran KW - Waiting time KW - Six Sigma KW - Client patients KW - Providers UR - http://jhbmi.ir/article-1-285-fa.html ER -