Journal of Health and Biomedical Informatics
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی
jhbmi
Medical Sciences
http://jhbmi.ir
1
admin
2423-3870
2423-3498
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
3
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش پیمایش مدیریت رفتار از طریق سلامت همراه به مادران بر کاهش نشانگان ضدیت و بیش جنبشی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای: یک مطالعه آزمایشی تک نمونه
The Effect of Training Flow Chart Behavioral Management Program by Mobile to Mothers of Children with Oppositional Defiant Disorder for Reducing Oppositional and Hyperactivity Symptoms: one-single sample experimental study
سلامت همراه
Mobile health
پژوهشي اصیل
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="color:black;">مقدمه:</span></strong> ضدیت و بیش جنبشی از جمله رفتارهای کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای میباشند. با توجه به تغییرات زندگی، مسافت و مشغله زیاد والدین فرصت مراجعه حضوری به درمانگر وجود ندارد؛ لذا این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش پیمایش مدیریت رفتار از طریق سلامت همراه به مادران بر کاهش نشانههای ضدیت و بیش جنبشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای انجام شد.<br>
<strong><span style="color:black;">روش:</span></strong> روش پژوهش از نوع طرحهای تک آزمودنی <span dir="LTR"><span style="font-size:11.0pt;">AB</span></span> است. این پژوهش در شهر تهران و در سال 1397 اجرا شد. در این پژوهش، 4 مادر که نمرات بالایی به رفتار ضدیت و بیش جنبشی فرزندشان داده بودند، برای آموزش انتخاب شدند. مادران، برنامه آموزشی مدیریت رفتار را در 8 جلسه به صورت 6 جلسه مجازی و از طریق تلفن همراه و 2 جلسه حضوری توجیهی دریافت کردند. دادههای پژوهش با استفاده از جداول، درصد بهبودی و شاخص تغییر پایا اندازهگیری شدند.<br>
<strong><span style="color:black;">نتایج</span></strong><strong>:</strong> یافتهها نشان داد که درصد بهبودی کل برای هر سه کودک در متغیر اول ضدیت 61/43 و در متغیر دوم بیش جنبشی 69/74 به دست آمد. بعد از پیگیری یکماهه، درصد بهبودی کل در هر دو متغیر افزایش پیدا کرد (75/77 و 79/47). بعد از پیگیری یکماهه اثرات درمان همچنان ادامه داشت. در نتیجه هر دو فرضیه از نظر بالینی معنادار است.<br>
<strong>نتیجهگیری:</strong> با توجه به یافتههای به دست آمده میتوان نتیجه گرفت که این آموزش کم هزینه، در دسترس و میتواند مکملی برای ارائه خدمات بهداشت روان حضوری به مادران با فرزند مشکلدار باشد. </span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Introduction:</strong> Opposition and hyperactivity are among behaviors of children with Oppositional Defiant Disorder (ODD). Nowadays, due to the changes in life style and busy life, direct referring to health provider is difficult. Therefore, the present study was done to examine the effectiveness of training behavior management flowchart by mobile to mothers for reducing oppositional and hyperactivity symptoms in children with oppositional defiant disorder.<br>
<strong>Method:</strong> This research was done in Tehran/ Iran in 2018 and through single case experiment by A-B model. Four mothers whose children had gained high scores of ODD were selected for training in eighth sessions of 60-90 minutes. Mothers received the training program of behavior management for six virtual sessions through mobile phone and two in person sessions. Data were analyzed using chart, improve percent and RCI.<br>
<strong>Results:</strong> The overall improvement was 61.43% for defiant and 69.74% for hyperactivity. In one-month follow up, both mentioned variables improved (75.77% and 79.47% respectively). According to the results, the two hypotheses were clinically significant.<br>
<strong>Conclusion</strong>: The mobile health technology is a low cost, available, and suitable method for mental health services and can be used as a complementary health service for mothers who have a child with oppositional defiant disorder.</span></div>
مدیریت رفتار, سلامت همراه, مادر, کودک, اختلال نافرمانی مقابلهای
Behavioral management, Mobile health, Mother, Child, Oppositional Defiant Disorder (ODD)
207
217
http://jhbmi.ir/browse.php?a_code=A-10-531-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Jamali
زهرا
جمالی
anna_khodabakhshi@yahoo.com
10031947532846005085
10031947532846005085
No
M.S.c Psychology, Psychology and Educational Sciences Dept., Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران
Anahita
Khodabakhshi Koolaee
آناهیتا
خدابخشی کولایی
a.khodabakhshid@khatam.ac.ir
10031947532846005086
10031947532846005086
Yes
Ph.D. of Counseling, Assistant Professor, Psychology and Educational Sciences Dept., Faculty of Humanities, Khatam University, Tehran, Iran
دکترای مشاوره، استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران