دوره 9، شماره 3 - ( 9-1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 137-130 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Farokhzadian J, Jouparinejad S, Farahmandnia H. Investigating the Information Technology Competency of Nurses in Critical Care Units: A cross-sectional study. jhbmi 2022; 9 (3) :130-137
URL: http://jhbmi.ir/article-1-732-fa.html
فرخ زادیان جمیله، جوپاری نژاد سمیه، فرهمندنیا حجت. بررسی صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران بخشهای مراقبتهای ویژه: یک مطالعه مقطعی. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1401; 9 (3) :130-137

URL: http://jhbmi.ir/article-1-732-fa.html


دکتری سلامت در بلایا وفوریت‌ها، استادیار، مرکز تحقیقات سلامت در بلایا و فوریت‌ها، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (1135 مشاهده)
مقدمه: با رشد سریع فناوری اطلاعات و انتظارات محیط‌های مراقبت بهداشتی، حضور پرستارانی با شایستگی انفورماتیک در محیط مراقبت به منظور استفاده و مدیریت مؤثر اطلاعات مراقبت بهداشتی در ارائه مراقبت بهداشتی ضروری به نظر می‌رسد؛ لذا این مطالعه با هدف ارزیابی صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران بخش‌های مراقبت ویژه از دیدگاه خود آن‌ها انجام شد.
روش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی بود که با هدف بررسی صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران بخش‌های مراقبتهای ویژه بیمارستان افضلی‌پور دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1401  انجام شد. جامعه این مطالعه پرستاران (اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و طرحی) شاغل در بخش مراقبتهای ویژه (ICU ,CCU) بودند که تعداد آنها در زمان مطالعه جمعاً 60 نفر بود که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاری (Nursing Informatics Competency Assessment Tool) NICAT بود.
نتایج: یا یافته‌های مطالعه نشان داد میانگین نمره صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران بخش مراقبت‌های ویژه ( 0/85± 2/70) در محدوده «با صلاحیت» می‌باشد. یافته‌ها نشان داد بیشترین نمره صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران مطالعه مربوط به بعد سواد کامپیوتر (0/93±2/82) و کمترین نمره مربوط به بعد مهارت‌های مدیریت اطلاعات (0/85± 2/58) بود.
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود مدیران پرستاری بالینی با اجرای برنامه‌های آموزشی در زمینه «سواد اطلاعاتی در بیمارستان»، به خصوص در بُعد مهارت‌های مدیریت اطلاعات که کمترین میانگین نمره را داشت، صلاحیت فناوری اطلاعات پرستاران را ارتقاء دهند تا آنان بتوانند با استفاده از آخرین شواهد مراقبت مؤثرتری را در بالین ارائه دهند.

 
متن کامل [PDF 1337 kb]   (962 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات سلامت
دریافت: 1401/8/26 | پذیرش: 1401/9/15

فایل صوتی [MP3 230 KB]  (37 دریافت)
ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb