دوره 8، شماره 1 - ( 3-1400 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 93-84 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دکترای مدیریت استراتژیک، استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (3052 مشاهده)
مقدمه: با توجه به شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا نقش رسانه‌ها و به ویژه رسانه‌های اجتماعی جهت اطلاع‌رسانی و افزایش سواد سلامت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل مؤثر در استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر ارتقای سطح سواد سلامت الکترونیک شهروندان در بحران‌ها مورد مطالعه قرار گرفت.
روش: در این مطالعه تحلیلی- توصیفی 384 نفر از بیماران استان کرمانشاه با استفاده از روش نمونه‌گیری جدول مورگان انتخاب شدند. به همین منظور از پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی شامل بخش دموگرافیک (جمعیت‌شناختی) و بخش اختصاصی (با استفاده از 5 متغیر) با 40 پرسش مورد بررسی قرار گرفت. نحوه نمره‌دهی در پرسشنامه مورد استفاده با طیف 5 تایی لیکرت از نمره 1 (کاملاً مخالف) تا نمره 5 (کاملاً موافق) نمره‌گذاری شد.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که 43/1 درصد از شرکت‌کنندگان بیان داشتند که کرونا تأثیر زیادی بر شغل آن‌ها دارد و بیش از 40 درصد از شرکت‌کنندگان نیز بیان نمودند که اطلاعات مربوط به بهداشت را از طریق فضای اینترنت کسب می‌کنند. همچنین نتایج نشان می‌دهد که ارتباط بین متغیرها با یکدیگر معنی‌دار می‌باشند (0/05P<).
نتیجه‌گیری: بالاترین همبستگی بین متغیر دسترسی و محبوبیت مشاهده شد. این امر به این معنی است که افزایش دسترسی به رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش محبوبیت این رسانه‌ها می‌شود. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد که به روز بودن رسانه‌ها، دسترسی، اعتماد به رسانه‌های اجتماعی، ارزش درک شده و محبوبیت از جمله عوامل مؤثر جهت تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر سواد سلامت الکترونیک می‌باشند.
متن کامل [PDF 630 kb]   (1122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: اینترنت و علوم پزشکی
دریافت: 1399/9/3 | پذیرش: 1400/2/7

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.