دوره 8، شماره 4 - ( 12-1400 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 346-338 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zeidabadi nejad M, Bahaadinbeigy K, Cheshmekaboodi M, Amiri P. Investigating the Quality of Persian Mobile Applications Related to Patients with MS. jhbmi 2022; 8 (4) :338-346
URL: http://jhbmi.ir/article-1-669-fa.html
زیدآبادی نژاد مبینا، بهاءالدین بیگی کامبیز، چشمه کبودی مژگان، امیری پرستو. مرور و بررسی محتوای اپلیکیشن‌های فارسی مختص بیماران مبتلا به ام اس با استفاده از مقیاس رتبه‌بندی اپلیکیشن موبایل. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1400; 8 (4) :338-346

URL: http://jhbmi.ir/article-1-669-fa.html


دانشجوی دکتری انفورماتیک پزشکی، گروه علوم اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاعات رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (2191 مشاهده)
مقدمه: هم‌زمان با افزایش استفاده از اپلیکیشنهای مربوط به سلامت، محققان درصدد بررسی آن‌ها از زوایای مختلفِ عملکردی، فناوری، مزایا، خطرات و ... برآمدند تا سایر محققان و جامعه هدف آن اپلیکیشنها را از وضعیت موجود آگاه کنند. هدف از این مطالعه بررسی کیفیت اپلیکیشنهای فارسی مختص بیماری ام اس براساس مقیاس رتبه‌بندی اپلیکیشن موبایل بود.
روش: این مطالعه بر روی اپلیکیشنهای فارسی زبان مربوط به بیماری ام اس در شهریور 1399 انجام گرفت. برای شناسایی این اپلیکیشنها از جستجوی ترکیبی کلمات کلیدی مرتبط با «بیماری ام اس» و «اپلیکیشن موبایل» استفاده شد. به دلیل عمومیت داشتن استفاده از پلتفرم اندروید برای تلفن همراه در ایران، پژوهشگران کلمات کلیدی ذکر شده را در نرم‌افزار «کافه بازار» جستجو کردند. برای بررسی کیفیت اپلیکیشنها از مقیاس رتبه‌بندی اپلیکیشن موبایل استفاده شد.
نتایج: تعداد 10 اپلیکیشن به مطالعه وارد شد. نتایج نشان داد که هر اپلیکیشن دارای ترکیبی از اهداف، مانند پیشگیری (6=n)، تشخیص (7=n)، درمان اولیه (10=n) و کنترل بیماری (1=n) به منظور افزایش آگاهی نسبت به این بیماری بوده است. هدف مشترک همه اپلیکیشنها، اطلاعات مربوط به درمان اولیه بود. نسخه نصب اولیه تمامی 10 اپلیکیشن رایگان بود، هشت اپلیکیشن برای ارتقاء اطلاعات نیاز به خرید درون برنامهای داشتند. با توجه به نمره MARS، هیچ کدام از اپلیکیشن‌ها برای کمک به بیماران مناسب نبودند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که اکثر طراحان اپلیکیشنهای فارسی، به جنبههای تعاملی اپلیکیشنها توجه داشتهاند و از ارائه محتوای علمی غافل شدهاند. به سازندگان این اپلیکیشنها پیشنهاد میشود که ابتدا آن‌ها را ارزیابی نموده سپس در دسترس عموم قرار دهند تا اپلیکیشن‌های با کیفیت پایین در دسترس بیماران قرار نگیرد.
متن کامل [PDF 722 kb]   (679 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری تشریحی | موضوع مقاله: سلامت همراه
دریافت: 1400/10/21 | پذیرش: 1400/12/21

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb