AU - Langarizadeh, Mostafa AU - Heydari, Mohammad AU - Hakim Shooshtari, Mitra TI - Design and Development of an Educational Mobile Application for Autism Spectrum Disorder PT - JOURNAL ARTICLE TA - jhbmi JN - jhbmi VO - 7 VI - 3 IP - 3 4099 - http://jhbmi.ir/article-1-444-fa.html 4100 - http://jhbmi.ir/article-1-444-fa.pdf SO - jhbmi 3 AB  - مقدمه: اوتیسم از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی می­باشد که به دلیل آشنا نبودن والدین با این اختلال دیر تشخیص داده می‌شود. عدم آگاهی و شناخت والدین یکی از مشکلات مهم این بیماری می‌باشد هدف این مطالعه ایجاد برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای اختلال طیف اوتیسم ویژه والدین بود. روش: این پژوهش از نوع توسعه‌ای-کاربردی بود که در سه مرحله انجام شد. ابتدا پرسشنامه تنظیم شده جهت نیازسنجی اطلاعاتی و تعیین عناصر داده و قابلیت‌های برنامه کاربردی توسط پزشکان متخصص روانپزشک کودک و مغز و اعصاب اطفال در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران تکمیل گردید. داده‌های به دست آمده تحلیل و برنامه کاربردی بر پایه نتایج طراحی شد و در نهایت جهت ارزیابی کاربردپذیری و رضایت کاربران در اختیار 34 نفر از والدین قرار گرفت. نتایج: پزشکان متخصص، اکثر عناصر داده‌ای پرسشنامه را ضروری تشخیص دادند. قابلیت‌های اصلی برنامه کاربردی مانند آموزش علائم و نشانه‌های اوتیسم، راهکارهای خودمراقبتی از اوتیسم و آزمون غربالگری تشخیص اوتیسم برای سنین 6، 12، 24 و 36 ماهگی بود. ارزیابی کاربردپذیری نشان داد که والدین، برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 7/6 (از مجموع 9 امتیاز) در سطح خوب ارزیابی کردند. نتیجه‌گیری: برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه در زمینه اوتیسم با آموزش والدین به منظور تشخیص، خودمراقبتی و توانبخشی از اوتیسم می‌توانند به تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام اوتیسم کمک کرده و ابزاری در دسترس برای آموزش والدین باشند. آموزش تشخیص، خودمراقبتی و تعامل با کودک اوتیستیک به صورت یک ابزار در دسترس مورد رضایت والدین قرار دارد. CP - IRAN IN - LG - eng PB - jhbmi PG - 242 PT - Original Article YR - 2020