Journal of Health and Biomedical Informatics
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی
jhbmi
Medical Sciences
http://jhbmi.ir
1
admin
2423-3870
2423-3498
fa
jalali
1398
9
1
gregorian
2019
12
1
6
3
online
1
fulltext
fa
بررسی آگاهی و استفاده ارائهدهندگان خدمات سلامت از مداخلات سلامت روان الکترونیکی برای افسردگی و موانع به کارگیری این مداخلات
Healthcare Providers’ Awareness and Practice on Electronic Mental Health Interventions for Depression and its’ Utilization Barriers
فناوری اطلاعات سلامت
Health Information Technology
پژوهشي اصیل
Original Article
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong><span style="color:black;">مقدمه:</span></strong> امروزه پیشرفت در فناوری، ارائه خدمات سلامت را تسهیل نموده و منجر به شکلگیری سلامت الکترونیکی شده است. استفاده از مداخلات سلامت روان الکترونیکی میتواند منجر به تشخیص و درمان به موقع اختلالات روان از جمله افسردگی شود؛ لذا هدف این مطالعه بررسی آگاهی و استفاده از مداخلات سلامت روان الکترونیکی در میان ارائهدهندگان خدمات سلامت و موانع به کارگیری آنها بود.<br>
<strong><span style="color:black;">روش:</span></strong> این مطالعه توصیفی در سال 1397 در کرمان انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پزشکان خانواده، متخصصین روانشناس و مراقبین سلامت شاغل در مراکز بهداشتی بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی بود. بخش اول این پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیتشناختی و بخش دوم سؤالات مربوط به آگاهی، استفاده و موانع استفاده از مداخلات الکترونیکی بود. از آزمونهای اسپیرمن، تای کندال مجذور کای جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.<br>
<strong><span style="color:black;">نتایج</span></strong><strong>:</strong> در مجموع 143 نفر در این پژوهش شرکت کردند. %69 از شرکتکنندگان تاکنون از مداخلات سلامت روان الکترونیکی استفاده نکرده بودند و تنها %9 از شرکتکنندگان در خصوص این مداخلات آموزش دیده بودند. بیشترین استفاده شرکتکنندگان از این مداخلات، در زمینههای آموزشهای روانشناسی (%24) و حمایت توسط همتایان با استفاده از فروم های (<em><span dir="LTR" style="font-style:normal;">Forums</span></em>) گفتگو آنلاین (</span><span style="font-family: tahoma;">%</span><span style="font-family: tahoma;">17) بود. بیشترین موانع پیادهسازی، ریسکهای بالینی (%97)، عدم تمایل بیمار و پزشک نسبت به استفاده از مداخلات الکترونیکی (</span><span style="font-family: tahoma;">%</span><span style="font-family: tahoma;">88) بود.</span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>نتیجه ­گیری:</strong> در مجموع آگاهی و استفاده ارائهدهندگان خدمات سلامت از مداخلات الکترونیکی سلامت روان کم بود، لذا شناسایی و اولویتبندی این موانع میتواند در ارتقاء قابلیتهای این فناوری کمک نماید. </span></div>
<br>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>Introduction:</strong> E-mental health interventions can be effective in the early diagnosis and treatment of mental problems such as depression. Therefore, the present study aimed to evaluate the awareness and practice of health care providers on E-mental health interventions and its’ utilization barriers.<br>
<strong>Method:</strong> This descriptive study was conducted in Kerman in 2018. The research population consisted of family physicians, psychologists and health care providers in health care centers who were selected through systematic random sampling. Data collection tool was a valid and reliable researcher-made questionnaire consisting of two parts of demographic questions and items related to awareness, usage, and barriers of using E-mental health interventions. Spearman, Kendall, and Chi square tests were used to analyze the data.<br>
<strong>Results:</strong> A total number of 143 people participated in this study of whom, 69% had not used E-mental health interventions so far and only 9% had been trained in these interventions. In regard to E-mental health interventions, psychological training (24%) and peers’ support by using online discussion forums (17%) gained the highest rates of use among participants and in regard to barriers of implementing and using these interventions, clinical risks (97%) and unwillingness of patient and physician in using electronic interventions (88%) gained the highest rates.<br>
<strong>Conclusion</strong>: In general, health care providers’ awareness and practice on E-mental health interventions were low. Therefore, identifying and prioritizing these barriers can help to enhance the capabilities of these technologies and to promote their use.</span></div>
<br>
<br>
سلامت روان, افسردگی, سلامت روان الکترونیکی, مداخلات الکترونیکی, تکنولوژی, ارائه دهندگان خدمات سلامت
Mental health, Depression, E-mental health, electronic interventions, Technology, Healthcare providers
197
206
http://jhbmi.ir/browse.php?a_code=A-10-200-2&slc_lang=fa&sid=1
Nazanin
Jannati
نازنین
جنتی
nazaninjannati@gmail.com
10031947532846006026
10031947532846006026
No
M.Sc. in Medical Informatics, Health Services Management Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
کارشناسی ارشد انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
Farzad
Salmanizadeh
فرزاد
سلمانی زاده
salmanifarzad@gmail.com
10031947532846006027
10031947532846006027
Yes
Ph.D. Student of Medical Informatics, Medical Informatics Research Center, Institute for Future Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آیندهپژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان ، ایران