Kabir M J, Ashrafian Amiri H, Rabiee S M, keshavarzi A, Hosseini S, Nasrollahpour Shirvani S D. Satisfaction of Urban Family Physicians and Health Care Providers in Fars and Mazandaran Provinces from Integrated Health System. jhbmi 2018; 4 (4) :244-252
URL:
http://jhbmi.ir/article-1-252-fa.html
کبیر محمدجواد، اشرفیان امیری حسن، ربیعی سید مظفر، کشاورزی آناهیتا، حسینی سهیلا، نصرالله پور شیروانی سیدداود. رضایتمندی پزشکان خانواده شهری و مراقبین سلامت استانهای فارس و مازندران از سامانه یکپارچه بهداشت (سیب). مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1396; 4 (4) :244-252
URL: http://jhbmi.ir/article-1-252-fa.html
دکتری مدیریت خدمات بهداشتی -درمانی، استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
چکیده: (7432 مشاهده)
مقدمه: پرونده الکترونیک سلامت، جمعآوری الکترونیکی اطلاعات «تمام طول حیات یک فرد» میباشد که توسط ارائهدهندگان مراقبت بهداشتی ثبت و در واحدهای مختلف نظام ارائه خدمات سلامت به اشتراک گذاشته میشود. ایجاد پرونده الکترونیک سلامت از سال 1394 با راهاندازی سامانه سیب به همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد. این مطالعه به منظور تعیین رضایتمندی پزشکان خانواده شهری و مراقبین سلامت استانهای فارس و مازندران از سامانه سیب انجام گرفت.
روش: این مطالعه مقطعی در زمستان 1395 انجام گرفت. جامعه پژوهش پزشکان خانواده شهری و مراقبین سلامت بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته شامل 2 بخش متغیرهای فردی با 8 سؤال باز و بسته و رضایتمندی با 8 سؤال بسته در مقیاس لیکرت بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج: از 464 نفر مورد مطالعه، 236 نفر (50/9%) پزشک و 228 نفر (49/1 %) مراقب سلامت، 273 (نفر(58/8%) شاغل استان فارس و 191 نفر (41/2%) شاغل استان مازندران بودند. اکثریت افراد (65/5%) زن بودند. میانگین رضایتمندی افراد مورد مطالعه از سامانه سیب (از 5 نمره) در کل دو استان 0/8±2/94، در استان فارس 8/0±89/2 و در استان مازندران 0/7±3/03 بود. میانگین رضایتمندی پزشکان خانواده شهری 0/7±2/75 و مراقبین سلامت 0/8±3/04 بود. بین نوع شغل، استانهای محل خدمت و رضایتمندی از سامانه سیب تفاوت معنیدار وجود داشت (0/0001=P)، (0/012=P).
نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد رضایت مندی شاغلین در برنامه پزشک خانواده شهری پایینتر از حد متوسط بود. پیشنهاد میگردد ساختار سامانه سیب متناسب با نیازهای ارائهدهندگان و به منظور کاربرمحور باز طراحی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
پرونده الکترونیک سلامت دریافت: 1396/8/27 | پذیرش: 1396/11/14