[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 197-206 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی و استفاده ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از مداخلات سلامت روان الکترونیکی برای افسردگی و موانع به کارگیری این مداخلات
نازنین جنتی ، فرزاد سلمانی زاده
دانشجوی دکتری تخصصی انفورماتیک پزشکی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان ، ایران
چکیده:   (246 مشاهده)
مقدمه: امروزه پیشرفت در فناوری، ارائه خدمات سلامت را تسهیل نموده و منجر به شکل‌گیری سلامت الکترونیکی شده است. استفاده از مداخلات سلامت روان الکترونیکی می‌تواند منجر به تشخیص و درمان به موقع اختلالات روان از جمله افسردگی شود؛ لذا هدف این مطالعه بررسی آگاهی و استفاده از مداخلات سلامت روان الکترونیکی در میان ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و موانع به کارگیری آن‌ها بود.
روش: این مطالعه توصیفی در سال 1397 در کرمان انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل پزشکان خانواده، متخصصین روانشناس و مراقبین سلامت شاغل در مراکز بهداشتی بودند که به صورت نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی بود. بخش اول این پرسشنامه شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی و بخش دوم سؤالات مربوط به آگاهی، استفاده و موانع استفاده از مداخلات الکترونیکی بود. از آزمون‌های اسپیرمن، تای کندال مجذور کای جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده شد.
نتایج: در مجموع 143 نفر در این پژوهش شرکت کردند. %69 از شرکت‌کنندگان تاکنون از مداخلات سلامت روان الکترونیکی استفاده نکرده بودند و تنها %9‌ از شرکت‌کنندگان در خصوص این مداخلات آموزش دیده بودند. بیشترین استفاده شرکت‌کنندگان از این مداخلات، در زمینه‌های آموزش‌های روانشناسی (%24) و حمایت توسط همتایان با استفاده از فروم های (Forums) گفتگو آنلاین (
%17) بود. بیشترین موانع پیاده‌سازی، ریسک‌های بالینی (%97)، عدم تمایل بیمار و پزشک نسبت به استفاده از مداخلات الکترونیکی (%88) بود.
نتیجه ­گیری: در مجموع آگاهی و استفاده ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از مداخلات الکترونیکی سلامت روان کم بود، لذا شناسایی و اولویت‌بندی این موانع می‌تواند در ارتقاء قابلیت‌های این فناوری کمک نماید.

 
واژه‌های کلیدی: سلامت روان، افسردگی، سلامت روان الکترونیکی، مداخلات الکترونیکی، تکنولوژی، ارائه دهندگان خدمات سلامت
eprint link: http://eprints.kmu.ac.ir/id/eprint/32276
متن کامل [PDF 964 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات سلامت
دریافت: ۱۳۹۸/۳/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۴/۲۲
فایل صوتی [M4A 3454 KB]  (13 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jannati N, Salmanizadeh F. Healthcare Providers’ Awareness and Practice on Electronic Mental Health Interventions for Depression and its’ Utilization Barriers. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2019; 6 (3) :197-206
URL: http://jhbmi.ir/article-1-402-fa.html

جنتی نازنین، سلمانی زاده فرزاد. بررسی آگاهی و استفاده ارائه‌دهندگان خدمات سلامت از مداخلات سلامت روان الکترونیکی برای افسردگی و موانع به کارگیری این مداخلات. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1398; 6 (3) :197-206

URL: http://jhbmi.ir/article-1-402-fa.html



دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی Journal of Health and Biomedical Informatics
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4030