دوره ۹، شماره ۲ - ( ۶-۱۴۰۱ )                   جلد ۹ شماره ۲ صفحات ۷۱-۵۸ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salmanizadeh F, Sarafi Nejad A, Etminan A, Ahmadian L. Evaluating the Quality of Content and Degree of Completeness of Discharge Summaries from the Physicians' Perspective. jhbmi 2022; 9 (2) :58-71
URL: http://jhbmi.ir/article-1-706-fa.html
سلمانی زاده فرزاد، صرافی نژاد افشین، اطمینان عباس، احمدیان لیلا. ارزیابی کیفیت محتوا و میزان تکمیل خلاصه پرونده‌ها از دیدگاه پزشکان. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. ۱۴۰۱; ۹ (۲) :۵۸-۷۱

URL: http://jhbmi.ir/article-۱-۷۰۶-fa.html


دکتری انفورماتیک پزشکی، استادیار، آزمایشگاه تحقیق و توسعه انفورماتیک بالینی، واحد توسعه تحقیقات بالینی شفا، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (۲۱۱۲ مشاهده)
مقدمه: خلاصه پرونده یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال اطلاعات می‌باشد و نقش مهمی در تداوم مراقبت از بیماران دارد. کیفیت پایین و عدم درج اطلاعات از مشکلات اصلی خلاصه پروندهها میباشد و ارزیابی کیفیت آن‌ها از دیدگاه پزشکان در ایران به ندرت انجام شده است؛ لذا هدف از انجام این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوا و میزان تکمیل خلاصه پرونده‌ها بود.
روش: این مطالعه توصیفی- مقطعی، بر روی خلاصه پرونده‌های بیمارستان شفا در شهر کرمان انجام شد. برای بررسی دیدگاه پزشکان از یک پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا (0/97=α) دارای سه بخش شامل سؤالات مربوط به اطلاعات جمعیتشناسی، ارزیابی کیفیت خلاصه پروندهها (8 سؤال) و میزان تکمیل خلاصه پروندهها (8 سؤال) استفاده شد.
نتایج: از مجموع110 پزشک، 98 نفر (89%) پرسشنامهها را تکمیل کردند. میزان تکمیل، آگاهی، تداوم مراقبت از بیمار، خوانایی، مرتبط بودن، حجم اطلاعات، سازگاری، سازماندهی و رضایت از کیفیت خلاصه پروندهها کمتر از متوسط (50 درصد) در کل بیمارستان بود. بیشترین میزان رضایت پزشکان از کیفیت محتوا (79/27 درصد) و تکمیل بودن (77/73 درصد) خلاصه پروندهها در بخش مغز و اعصاب بود. از دیدگاه پزشکان فرمهای الکترونیکی کیفیت و میزان تکمیل بالاتری نسبت به کاغذیها داشتند. سازماندهی، خوانایی و سازگاری به ترتیب اهمیت به عنوان بهترین پیش‌بینی کنندههای رضایت کلی پزشکان از کیفیت محتوای خلاصه پرونده‌ها شناسایی شدند.
نتیجه‌گیری: سیاستگذاران باید با ایجاد دستورالعملهای جامع، برگزاری دورههای مداوم آموزش مستندسازی کامل خلاصه پرونده‌ها، افزایش نظارت پزشکان ارشد بر خلاصهنویسی کارورزان و دستیاران و در نهایت الکترونیکی و خودکارسازی خلاصه پرونده‌ها، کیفیت این فرم‌ها را افزایش دهند.
متن کامل [PDF 584 kb]   (۱۳۲۳ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت
دریافت: 1401/4/29 | پذیرش: 1401/7/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb