Bashiri A, Shahmoradi L, Alizadeh Savareh B, Ghazisaeedi M. Identification of Effective Computerized Cognitive Rehabilitation Programs in Improving Attention in the Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. jhbmi 2023; 9 (4) :277-288
URL:
http://jhbmi.ir/article-1-730-fa.html
بشیری آزاده، شاهمرادی لیلا، علیزاده سواره بهروز، قاضی سعیدی مرجان. شناسایی برنامههای کامپیوتری بازتوانی شناختی مؤثر در ارتقاء توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. ۱۴۰۱; ۹ (۴) :۲۷۷-۲۸۸
URL: http://jhbmi.ir/article-۱-۷۳۰-fa.html
دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، استاد، گروه مدیریت اطلاعات سلامت و انفورماتیک پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده: (۲۲۶۲ مشاهده)
مقدمه: برنامههای کامپیوتری توانمندسازی مغزی با اجرای منظم، فشرده و مستمر تمرینات شناختی، سبب بهبود کارکردهای شناختی همچون توجه در اختلال بیش فعالی-نقص توجه میگردد. هدف این پژوهش شناسایی برنامههای کامپیوتری مؤثر در بهبود توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه میباشد.
روش: این مطالعه به صورت مروری- توصیفی در سال 2018 و از طریق مرور کتابخانهای و جستجوی کلیدواژههای «اختلال بیش فعالی و نقص توجه»، «برنامههای بازتوانی شناختی کامیپوتری»، «بازی درمانی»، در بانکهای اطلاعاتی PubMed،, Scopus
Google Scholar انجام گرفته است. نتایج حاصل از بررسی متون از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند بررسی و براساس حیطههای توجه در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه، طبقهبندی شدند.
نتایج: براساس مطالعات، برنامههای شناختی کامپیوتری همچون Caption Log، Pay Attention، Cogmed Working Memory، Memory GYM، Attention GYM، Brainware Safari،8 Sciences ’ACTIVATET، Lumosity، My Happy Neuron، Smart Driver، و بستهای توانبخشی همچون "مغزینه توجه و تمرکز" در ارتقاء انواع توجه (متمرکز، تقسیم شده، متناوب، مستمر و انتخابی) کودکان بیش فعال چهار سال به بالا، مؤثر بودند.
نتیجهگیری: باتوجه به تأثیر قابل ملاحظه برنامههای بازتوانی شناختی کامپیوتری در توانمندسازی مهارتهای شناختی همچون توجه، استفاده از آنها بهعنوان درمان مکمل در ارتقاء کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نقص توجه، امیدوارکننده است. اما، ارزیابی اینگونه برنامهها با نمونههای بزرگتر، انتقال ارزیابی از اثرات آموزشی به زندگی روزانه و بهبود کیفیت آنها از طریق ارائه مؤلفههای بیشتری از این گونه برنامهها پیشنهاد میشود.
نوع مطالعه:
مقاله مروری تشریحی |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات سلامت دریافت: 1401/8/22 | پذیرش: 1401/11/8