دکتری اقتصاد سلامت، گروه مطالعات اخلاقی، پژوهشگاه فضای مجازی، تهران، ایران
چکیده: (166 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر، به ویژه با شیوع بیماری کووید-19 استفاده از خدمات سلامت الکترونیک به شدت افزایش یافته است. همزمان با رشد و توسعه استفاده از خدمات الکترونیک در میان کاربران، نگرانی در زمینه مسائل اخلاقی و قانونی افزایش مییابد. هدف مطالعه حاضر، بررسی وضعیت موجود ارائه سلامت الکترونیک توسط پلتفرمهای فعال در این حوزه و شناسایی چالشها و مشکلات کاربران در استفاده از این خدمات، جهت دستیابی به وضعیت مطلوب است. روش: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل محتوا است. ابتدا نظرات کاربران در اپلیکیشن بازار و مایکت جمعآوری شده، سپس با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 300 مورد از نظرات حاوی مشکلات کاربران انتخاب و با استفاده از روش تحلیل 6 مرحلهای گرانهیم و لاندمن تجزیه و تحلیل شد. تحلیل نظرات با نرمافزار MAXQDAانجام شده است. نتایج: مهمترین مشکلات کاربران در استفاده از خدمات سلامت الکترونیک، در دو دسته اصلی مسائل مربوط به مراقبت و مسائل مربوط به بستر ارائه دهنده خدمات و در 6 زیرطبقه شامل روابط پزشک-بیمار، استاندارد مراقبت، کیفیت پلتفرم، ثبت نظر کاربران، مسئولیتپذیری، تعرفه خدمات طبقهبندی شده است. در میان نظرات کاربران بیشترین نارضایتی مربوط به شاخه مسئولیتپذیری و پاسخگویی پلتفرم (به ویژه مسئله عدم دریافت خدمات علیرغم پرداخت هزینه، پشتیبانی ضعیف و عدم بازگشت وجه) بوده و پس از آن مسائل مربوط به استاندارد مراقبت قرار داشت. نتیجهگیری: نتایج تحلیل حاضر میتواند به سیاستگذاران جهت قانونگذاری و نظم دهی مناسب و به مدیران کسبوکارها جهت رفع مشکلات شناسایی شده و افزایش اعتماد و رضایت کاربران کمک نماید.
Salehnia N, Salehnia F. Identifying the Challenges of Users in Using the Services of Electronic Health Platforms. jhbmi 2023; 9 (4) :256-266 URL: http://jhbmi.ir/article-1-737-fa.html
صالح نیا نفیسه، صالح نیا فاطمه. شناسایی چالشهای کاربران در استفاده از خدمات پلتفرمهای سلامت الکترونیک. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1401; 9 (4) :256-266