Nikokaran J, Fatemi Aghda S A, Dehghan H, Mirfakhraei M, Poornematy M M, Mirfakhraei M. Usability Evaluation of the Ministry of Health Exam System: Viewpoint the Users. jhbmi 2024; 11 (3) :176-185
URL:
http://jhbmi.ir/article-1-874-fa.html
نیکوکاران جلال، فاطمی عقدا سیدعلی، دهقان حمیدرضا، میرفخرائی مژگان، پورنعمتی محمدمهدی، میرفخرائی مهدی. ارزیابی کاربردپذیری سامانه آزمون وزارت بهداشت از دیدگاه کاربران. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1403; 11 (3) :176-185
URL: http://jhbmi.ir/article-1-874-fa.html
کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، مرکز تحقیقات ارزیابی فناوری سلامت و انفورماتیک پزشکی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران & کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (845 مشاهده)
مقدمه: استفاده از آموزش الکترونیک با توجه به رشد فناوری و از طرفی شیوع ویروس کرونا و لزوم حفظ فاصلهگذاری اجتماعی افزایش یافته است. همچنین برای ارزیابی دانشجویان از سامانههای آزمون الکترونیک استفاده میشود. این مطالعه با هدف ارزیابی کاربردپذیری سامانه آزمون از دید کاربران انجام شده است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی -مقطعی است. جامعه آماری تمام دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بوده است. تعداد 318 دانشجو به عنوان نمونه به صورت تصادفی و نیز اعضای هیئت علمی به صورت سرشماری انتخاب شدند. دادههای پژوهش براساس پرسشنامه استاندارد ارزیابی کاربردپذیری کوئیز نسخه 5.5 که روایی و پایایی آن توسط مطالعات قبل ارزیابی شده، به دست آمد.
یافتهها: بهطورکلی کاربردپذیری سامانه آزمون از دیدگاه دانشجویان در سطح «متوسط» و از دیدگاه اساتید سطح «خوب» ارزیابی شد. از دیدگاه هر دو گروه دانشجویان و اساتید بیشترین میانگین امتیاز دریافتی به بخش «قابلیت یادگیری نرم افزار کاربردی توسط کاربر» تعلق داشته، اما از نظر کمترین امتیاز نظر آنها متفاوت بود بهطوریکه دانشجویان «قابلیتهای کلی نرم افزار» و اساتید «اصطلاحات و اطلاعات استفاده شده در نرم افزار کاربردی» را انتخاب کردند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، باید به نظرات دانشجویان در مورد سامانه آزمون الکترونیک بیشتر توجه نمود و مشکلات آن را برطرف کرد، همچنین انجام مطالعات بیشتر در سایر دانشگاهها باعث بهبود کیفیت و افزایش کاربردپذیری و مقبولیت آموزش و آزمون الکترونیک از دیدگاه کاربران خواهد شد.
متن کامل [PDF 1090 kb]
(374 دریافت)
- در همه گیری کرونا، آموزش الکترونیکی و آزمونهای مجازی در دانشگاهها به عنوان راهکار اصلی ادامه فرآیند آمورشی مطرح شد.
- چالشهایی مانند زیرساخت، اینترنت، امنیت و پذیرش فناوری، بررسی کاربردپذیری سیستمهای آزمون الکترونیکی را ضروری کرد.
- مطالعه قابلیت استفاده سامانه آزمون الکترونیکی «فرادید» با پرسشنامه QUIS از جنبه یادگیری و رابط کاربری ارزیابی شد.
- کاربران راحتی کار و یادگیری سامانه را مثبت دانستند، اما محل پیامها و سرعت بارگذاری نقد شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
اینترنت و علوم پزشکی دریافت: 1403/3/29 | پذیرش: 1403/8/19