معراجی مرضیه، شریعت نیا سحر، عامری فاطمه. بررسی کاربردپذیری سامانه سیپاد با استفاده از روش ارزیابی اکتشافی. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1404; 12 (1) :79-90
URL: http://jhbmi.ir/article-1-937-fa.html
دانشجوی کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پیراپزشکی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران & دفتر برنامهریزی بودجه و پایش عملکرد، معاونت توسعه مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
چکیده: (26 مشاهده)
مقدمه: سامانه سیپاد با طیف وسیعی از کاربران از جمله دانشجویان، اساتید، مدیران و کارکنان دانشگاه درگیر است؛ لذا نیازمند ارزیابی مداوم به منظور جلوگیری از خطاهای احتمالی و شناسایی مشکلات موجود در سیستم به منظور برنامهریزی برای برطرفکردن آنها و در نهایت ارائه خدمات با کیفیتتر است، بنابراین این مطالعه با هدف ارزیابی کاربردپذیری سامانه سیپاد در جهت شناسایی و رفع مشکلات این سامانه انجام گرفت.
روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی در سال 1403 به منظور ارزیابی کاربردپذیری سامانه سیپاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد با استفاده از روش ارزیابی اکتشافی انجام گرفت. ارزیابان بهطور مستقل با استفاده از چک لیست پیروتی قسمتهای مختلف سامانه سیپاد (از دیدگاه دانشجو، استاد و واحد آموزش) را از نظر رعایت اصول کاربردپذیری نیلسون مورد بررسی قرار دادند. درمورد هریک از گونههای موردبررسی از ارزیابان خواسته شد تا درصورتی که گزینه خیر (عدم رعایت گویه مورد نظر در سامانه سیپاد) را انتخاب میکنند، شدت مشکل مربوط به این گویه را از 0 تا 4 درجهبندی نمایند.
یافتهها: تعداد 16 ارزیاب در مطالعه حاضر شرکت کردند. 56/25 درصد ارزیابان دانشجویان ارشد و دکتری تخصصی، 37/5 درصد اساتید هیئت علمی در رشتههای مدیریت اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی و هوش مصنوعی و 6/25 درصد کارشناس واحد آموزش بودند. بیشترین مشکلات شناسایی شده در اصول انعطاف پذیری و کارایی وبسایت (1/35) و راهنمایی و مستندسازی (1/28) بودند و جنبههای زیباشناختی و طراحی ساده (0/08) کمترین میزان مشکلات را به خود اختصاص دادند. میانگین شدت مشکلات شناسایی شده نشان داد که سامانه سیپاد دارای مشکلات جزئی در برخی اصول کاربردپذیری نیلسون میباشد.
نتیجهگیری: این پژوهش با ارزیابی سامانه سیپاد، کاستیهای طراحی تجربه کاربری را شناسایی کرد. یافتهها نشان میدهد علیرغم عملکرد فنی مناسب، بیتوجهی به اصول کاربرمحوری، بهرهوری و رضایت را کاهش داده است. مشکلات اصلی شامل نمادهای نامفهوم، نبود قابلیتهای بازگشت و بیتوجهی به نیازهای واقعی کاربران است. راهکارهای پیشنهادی، کمهزینه و عملیاتی هستند و میتوانند تجربه کاربری را متحول کنند. بهبود مستمر از طریق ارزیابیهای دورهای و توجه به بازخورد کاربران ضروری است تا سامانه پویا بماند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فناوری اطلاعات سلامت دریافت: 1404/1/28 | پذیرش: 1404/3/16