XML English Abstract Print


دکترای انفورماتیک پزشکی، استاد، مرکز تحقیقات علوم مدیریت و اقتصاد سلامت، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (75 مشاهده)
همه‌گیری کووید-۱۹ فشار زیادی بر نظام سلامت وارد کرده و نیاز جامعه به اطلاعات معتبر و حمایت روانی-اجتماعی را افزایش داده است. جهت پاسخ به این بحران، مرکز تماس ۴۰۳۰ به‌صورت شبانه‌روزی خدمات اطلاع‌رسانی و مشاوره روانی را ارائه نموده است. این خلاصه سیاستی بر پایه مطالعه کیفی که در سال ۲۰۲۳ انجام شده و در آن با ۶۴ نفر از کارکنان مرکز تماس، مشاوران و تماس‌گیرندگان مصاحبه صورت گرفته تدوین شده است. در این مطالعه تحلیل داده‌ها با روش تحلیل چارچوبی انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نقاط قوت این سامانه دربرگیرنده غربالگری گسترده تلفنی، ارائه مشاوره روانشناسی به‌موقع، انتشار اطلاعات معتبر و دسترس‌پذیری گسترده بوده است. در مقابل، کمبود نیروی انسانی، ضعف آموزشی، محدودیت فناوری، نبود ادغام کافی با نظام سلامت و فقدان سازوکار بازخورد از چالش‌های اصلی این مرکز تماس بودند. اقدامات راهبردی پیشنهادی شامل تقویت زیرساخت فناورانه، آموزش و ارزیابی مستمر، توسعه دامنه خدمات، ایجاد نظام بازخورد و تثبیت منابع انسانی است. این مداخلات می‌تواند کیفیت، عدالت و تاب‌آوری خطوط ملی و مراکز تماس سلامت را در بحران‌های آینده ارتقاء دهد.
     
نوع مطالعه: خلاصه سیاستی | موضوع مقاله: پزشکی راه دور
دریافت: 1404/6/3 | پذیرش: 1404/6/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb