دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1395 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 37-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mehdipour Y, Ebrahimi S, Bastani P, shojaedini Z. Comparative Study of the Goals of Training Programs Related to the Professional Needs from the Viewpoint of Health Information Technology Graduates. jhbmi 2016; 3 (1) :29-37
URL: http://jhbmi.ir/article-1-135-fa.html
مهدی پور یوسف، ابراهیمی سعید، باستانی پیوند، شجاع الدینی زهرا. بررسی مقایسه‌ای اهداف برنامه‌های آموزشی با نیازهای حرفه‌ای از دیدگاه دانش‌آموختگان رشته فناوری اطلاعات سلامت. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1395; 3 (1) :29-37

URL: http://jhbmi.ir/article-1-135-fa.html


کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت، مربی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
چکیده:   (11944 مشاهده)

مقدمه: به طور یقین هدایت و مدیریت فن‌آوری اطلاعات در نظام سلامت، طراحی سیستم‌های اطلاعات بیمارستانی و مدارک پزشکی الکترونیکی در مراکز مراقبت بهداشتی مستلزم تربیت نیروی انسانی متخصص است که علاوه بر برخورداری از دانش کامپیوتر و فن­آوری اطلاعات با دانش بالینی و نظام سلامت آشنا باشند. بنابراین هدف از مطالعه حاضر مقایسه اهداف برنامه‌های آموزشی با نیازهای حرفه‌‌ای از دیدگاه دانش‌آموختگان فناوری اطلاعات سلامت می‌باشد.

روش: مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی، مقطعی و از نوع پیمایشی بوده و در سال 1395روی 120 نفر از دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان رشته فناوری اطلاعات سلامت که در مقاطع کارشناسی پیوسته از دانشکده پیراپزشکی، علوم پزشکی زاهدان فارغ التحصیل شده‌اند، انجام گردید. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌ای روا و پایا جمع‌آوری و با آزمون‌های توصیفی و تحلیلی، تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج: اکثر دانش‌آموختگان دوره سوم (75 درصد) توانایی خود را در به کارگیری فناوری اطلاعات در محیط زیاد ارزیابی کرده بودند. بیشتر دانش‌آموختگان دوره اول کاربرد دروس کارآموزی (48/9 درصد) را بیشتر از دروس تئوری (41/6 درصد) و عملی (35/5 درصد) در کارایی حرفه‌ای مؤثر دانسته‌اند. از سویی دیگر عدم کسب مهارت‌های لازم اکثر دانش‌آموختگان دوره اول (38/7) را تحت فشار روانی قرار داده است که این فشار در دوره دوم متوسط و در دوره سوم کم بوده است.

نتیجه‌گیری: همان‌طورکه از نتایج مطالعه بر می‌آید، تناسب میان اهداف برنامه‌های آموزشی با نیازهای حرفه‌ای در سه دوره مورد بررسی سیر نزولی دارد. به همین دلیل نیاز مبرم بر تغییر سر فصل‌های آموزشی در جهت ارتقای سطح مهارت‌های دانش‌آموختگان و رفع نیازهای حرفه‌ای ایشان وجود دارد.

متن کامل [PDF 676 kb]   (2709 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/2/27 | پذیرش: 1395/3/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb