مقدمه: سیستم پذیرش و مدارک پزشکی یکی از زیرسیستمهای مهم سیستم اطلاعات بیمارستانی است که توسط کاربران زیادی در بخشهای پذیرش و ترخیص و مدیریت اطلاعات سلامت بیمارستانها استفاده میشود. مشکلات کاربردپذیری رابط کاربری، میتواند باعث کاهش سرعت، دقت و بهرهوری کاربران در تعامل با سیستمهای اطلاعاتی شود. این مطالعه با هدف شناسایی مشکلات کاربردپذیری زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی یک سیستم اطلاعات بیمارستانی انجام شد.
روش: در این مطالعه توصیفی- مقطعی پنج متخصص مدیریت اطلاعات سلامت با استفاده از روش ارزیابی اکتشافی زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی را در یک سیستم اطلاعات بیمارستانی بررسی نمودند. سپس مشکلات کاربردپذیری این سیستم را در قالب ده اصل کاربردپذیری Nielsen گروهبندی و شدت مشکلات را مشخص نمودند.
نتایج: در مجموع تعداد 62 مشکل منحصربهفرد کاربردپذیری شناسایی شد. بیشترین تعداد مشکلات مربوط به دو اصل «رعایت یکنواختی و استانداردها» و «تشخیص به جای یادآوری» هر کدام 9 مشکل و کمترین تعداد مشکل مربوط به اصل «انعطافپذیری و کارآیی استفاده» (1 مشکل) بود. 59/7% مشکلات شناسایی شده در رده مشکلات بزرگ و وخیم بودند، بیشترین میانگین شدت مشکلات را دو اصل «وضوح وضعیت سیستم» و «جنبههای زیباشناختی و طراحی ساده» و کمترین میانگین شدت مشکلات را اصل «پیشگیری از خطا» داشت.
نتیجه گیری: با روش ارزیابی اکتشافی تعداد قابل توجهی از مشکلات کاربردپذیری در زیرسیستم پذیرش و مدارک پزشکی یک سیستم اطلاعات بیمارستانی شناسایی شد. از نظر ارزیابان اکثر مشکلات رابط کاربری سیستم اطلاعات بیمارستانی مورد ارزیابی از نوع بزرگ و وخیم هستند و اصلاح آنها توسط طراحان و توسعهدهندگان این سیستم ضروری میباشد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |