[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( 12-1400 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 397-383 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر ارزیابی کیفیت خدمات سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین مراکز درمانی
حسین صیادی تورانلو، ریحانه حفیظی اتابک، ناهید رضایی
دانشیار مدیریت تحقیق در عملیات، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران
چکیده:   (142 مشاهده)
مقدمه: سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین در مراکز درمانی باعث کاهش چشمگیر زمان انتظار، افزایش رضایت بیمار از کیفیت خدمات ارائه‌شده و کاهش قابل توجه هزینه‌ها می‌شود. به ویژه در شرایط حاضر که اجتماع افراد باعث روند صعودی کرونا و مشکلات بعد از آن برای مراجعه‌کنندگان می‌شود، ارائه کیفیت خدمات مطلوب از سوی این سامانه‌ها باعث کاهش تجمعات در مراکز خدمات درمانی خواهد شد؛ لذا شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر ارزیابی کیفیت خدمات سامانه‌های نوبت‌دهی امری ضروری است که میتواند در بهبود ارائه خدمات درمانی مؤثر واقع شود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، یک پژوهش توصیفی- تحلیلی و از نوع پیمایشی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش، 15 نفر از اساتید دانشگاهی و کارشناسان مراکز درمانی و کاربران شهر یزد که با سامانه نوبت‌دهی آنلاین آشنایی دارند، بودند. در این پژوهش به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، سه نوع پرسشنامه بین خبرگان توزیع گردید.
نتایج: نتایج تحقیق با رویکرد تلفیقی AHP و DEMATEL فازی حاکی از این بود که از بین شاخص‌های شناسایی‌شده، زمان نوبت‌دهی دقیق، صحت (دقت) اطلاعات، سطح تجربه کارکنان برنامه‌ریز سایت، امکان لغو نوبت رزرو شده و قابلیت اعتماد (اطمینان- اعتبار) سیستم ازجمله شاخص‌های تأثیرگذار هستند.
نتیجه‌گیری: شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار سیستم نوبت‌دهی اینترنتی نقش بسیار مؤثری در افزایش سطح تبادل اطلاعات، کاهش هزینه‌ها به‌ ویژه در زمان شیوع کرونا، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده توسط مراکز درمانی و درنهایت افزایش رضایت بیمار داشته است. همین موضوع باعث شده است در سال‌های اخیر میزان استفاده از سیستم نوبت‌دهی آنلاین در مراکز خدمات درمانی افزایش چشمگیری داشته باشد.

 
واژه‌های کلیدی: نوبت‌دهی آنلاین، ارزیابی، رویکرد فازی
متن کامل [PDF 1315 kb]   (43 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فناوری اطلاعات سلامت
دریافت: 1400/7/29 | پذیرش: 1401/1/27
فایل صوتی [M4A 2168 KB]  (2 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sayyadi-Tooranloo H, Hafizi-Atabak R, Rezaei N. Identifying Indicators Affecting the Evaluation of Service Quality of Medical Centers’ Online Appointment Systems. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2022; 8 (4) :383-397
URL: http://jhbmi.ir/article-1-649-fa.html

صیادی تورانلو حسین، حفیظی اتابک ریحانه، رضایی ناهید. شناسایی شاخص‌های تأثیرگذار بر ارزیابی کیفیت خدمات سامانه‌های نوبت‌دهی آنلاین مراکز درمانی. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1400; 8 (4) :397-383

URL: http://jhbmi.ir/article-1-649-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی Journal of Health and Biomedical Informatics
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4414