دوره 9، شماره 3 - ( 9-1401 )                   جلد 9 شماره 3 صفحات 147-138 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S M, Borjalilu S. Impact of the Mobile App “Cognogene” on University Students' Communication Skills. jhbmi 2022; 9 (3) :138-147
URL: http://jhbmi.ir/article-1-717-fa.html
حسینی سید مصطفی، برجعلی لو سمیه. اثر بخشی برنامه کاربردی «کاگنو ژن» ﺑﺮ مهارت‌های ارتباطی در میان دانشجویان. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1401; 9 (3) :138-147

URL: http://jhbmi.ir/article-1-717-fa.html


دکتری و پسا دکتری روانشناسی، استادیار ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (819 مشاهده)
مقدمه: در دنیای امروزی مفهوم مراقبت سلامت روان الکترونیکی مطرح است که به کمک آن مراقبت‌ها، مهارت‌ها دیگر محدود به موقعیت زمانی و مکانی افراد نمی‌باشد و افراد نیازمند به مراقبت روانی میتوانند با دریافت و نصب برنامههای کاربردی (اپلیکیشن) روی تلفن همراه از این خدمات بهرهمند شوند. نرمافزار کاربردی کاگنو ژن (Cognogene) برای ارائه خدمات سلامت روان الکترونیکی در بستر تلفن‌های هوشمند به وجود آمده است. این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی برنامه کاربردی «کاگنو ژن» ﺑﺮ مهارت‌های ارتباطی در میان دانشجویان انجام شد.
روش: جامعه آماری این پژوهش 104 دانشجوی شاغل به تحصیل دانشگاه تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 1401-1400 در نظر گرفته شد. تعداد 52 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ و 52 ﻧﻔﺮ در ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل به صورت تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایش، آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ (شامل ویدئوکلیپها، تمرین روزانه، برنامه‌های انگیزشی) را در 21 جلسه دریافت کردند و گروه ﮐﻨﺘﺮل مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ مهارت‌های ارتباطی کوئین دام در دو مرحله ﭘﯿﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن استفاده ﺷﺪ. داده‌ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ واریانس یک طرفه ﺗﺤﻠﯿﻞ شدند.
نتایج: یافته‌ها ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ مداخله صورت گرفته باعث ایجاد تفاوتی معنادار در میانگین همه شاخص‌های مورد پژوهش مهارت‌های ارتباطی به جزء شاخص‌های «دریافت و ارسال پیام» و «کنترل عاطفی» گردیده است.
نتیجه‌گیری: آموزش از طریق برنامه کاربردی «کاگنو ژن» می‌تواند به عنوان مکمل همراه سایر روش‌های آموزشی دیگر برای بهبود مهارت‌های ارتباطی استفاده گردد.

 
متن کامل [PDF 1284 kb]   (872 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: سلامت همراه
دریافت: 1401/6/9 | پذیرش: 1401/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb