کارشناس ارشد فناوری اطلاعات سلامت، مربی، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده علوم پزشکی خلخال، خلخال، ایران
چکیده: (196 مشاهده)
مقدمه: اوتیسم از شایع ترین اختلالات عصبی رشدی میباشد که به دلیل آشنا نبودن والدین با این اختلال دیر تشخیص داده میشود. عدم آگاهی و شناخت والدین یکی از مشکلات مهم این بیماری میباشد هدف این مطالعه ایجاد برنامه کاربردی آموزشی مبتنی بر تلفن همراه هوشمند برای اختلال طیف اوتیسم ویژه والدین بود. روش: این پژوهش از نوع توسعهای-کاربردی بود که در سه مرحله انجام شد. ابتدا پرسشنامه تنظیم شده جهت نیازسنجی اطلاعاتی و تعیین عناصر داده و قابلیتهای برنامه کاربردی توسط پزشکان متخصص روانپزشک کودک و مغز و اعصاب اطفال در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران تکمیل گردید. دادههای به دست آمده تحلیل و برنامه کاربردی بر پایه نتایج طراحی شد و در نهایت جهت ارزیابی کاربردپذیری و رضایت کاربران در اختیار 34 نفر از والدین قرار گرفت. نتایج: پزشکان متخصص، اکثر عناصر دادهای پرسشنامه را ضروری تشخیص دادند. قابلیتهای اصلی برنامه کاربردی مانند آموزش علائم و نشانههای اوتیسم، راهکارهای خودمراقبتی از اوتیسم و آزمون غربالگری تشخیص اوتیسم برای سنین 6، 12، 24 و 36 ماهگی بود. ارزیابی کاربردپذیری نشان داد که والدین، برنامه کاربردی را با میانگین امتیاز 7/6 (از مجموع 9 امتیاز) در سطح خوب ارزیابی کردند. نتیجهگیری: برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه در زمینه اوتیسم با آموزش والدین به منظور تشخیص، خودمراقبتی و توانبخشی از اوتیسم میتوانند به تشخیص و مداخلات درمانی زودهنگام اوتیسم کمک کرده و ابزاری در دسترس برای آموزش والدین باشند. آموزش تشخیص، خودمراقبتی و تعامل با کودک اوتیستیک به صورت یک ابزار در دسترس مورد رضایت والدین قرار دارد.
Langarizadeh M, Heydari M, Hakim Shooshtari M. Design and Development of an Educational Mobile Application for Autism Spectrum Disorder. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2020; 7 (3) :242-251 URL: http://jhbmi.ir/article-1-444-fa.html
لنگری زاده مصطفی، حیدری محمد، حکیم شوشتری میترا. طراحی و ایجاد برنامه کاربردی آموزش مبتنی بر تلفن همراه برای اختلال طیف اوتیسم. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1399; 7 (3) :242-251