XML English Abstract Print


دانشجوی دکترای مدیریت اطلاعات سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (728 مشاهده)
مقدمه:  مدیریت الکترونیک کارکنان در سازمان‌های سلامت با چالش‌های متعددی از جمله مدیریت منابع مالی، استخدام الکترونیکی، آموزش آنلاین، ارزیابی عملکرد، سیستم پاداش الکترونیکی و ارتباطات دیجیتال روبه‌رو است. این مشکلات می‌تواند به کاهش کارایی و کیفیت خدمات بهداشتی منجر شوند؛ بنابراین اجرای استراتژی‌های مدیریت الکترونیک منابع انسانی با تکیه بر فناوری‌های روز، استانداردسازی فرآیندها و آموزش مستمر کارکنان می‌تواند کارایی و کیفیت خدمات بهداشتی را بهبود بخشد؛ لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی چگونگی مدیریت الکترونیک کارکنان در سازمان‌های سلامت است.
روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1404-1403 انجام شد. جامعه پژوهش 109 نفر از کارکنان  بیمارستان آموزشی- درمانی رازی شهر ایلام بودند. نمونه گیری به روش دسترسی آسان انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد مدیریت منابع انسانی الکترونیک بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون آمار توصیفی - انجام شده است.
یافتهها: مطابق با یافته‌ها «کاهش هزینه‌های آموزش» (0/09±4/09)‌، «جذب بهینه داوطلبان واجد شرایط» (0/83±3/60)، «ارائه اطلاعات دقیق به کارکنان از طریق برنامه‌های مرخصی الکترونیکی» (0/91 ±3/54) بیشترین میانگین را کسب کردند. کمترین نمره میانگین «‌ارسال بخشنامه‌ها، روش‌های کار، گزارش‌های کاری و غیره به صورت الکترونیک» (0/93 ±2/19)، «ارائه آموزش‌های الکترونیک از طریق برنامه‌ها و فیلم‌های آموزشی» ( 0/93 ±2/90) و «دسترسی راحت به آزمون‌های استخدامی به صورت الکترونیک» (1/07± 2/91) مربوط بود. با توجه به برتری نمره‌ها در موارد آموزشی و استخدامی به صورت الکترونیک، می‌توان بیان کرد که سازوکارهای دیجیتال محور برای اطلاع‌رسانی، آموزش و ارزیابی کارکنان کلیدی و حیاتی است.
نتیجه‌گیری: این مطالعه به عنوان یک مرجع علمی می‌تواند به پژوهشگران و مدیران در زمینه مدیریت الکترونیک کارکنان در سازمان‌های سلامت کمک کند و راهکارهایی برای بهبود این فرآیند ارائه دهد. همچنین می‌تواند به طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌های مبتنی بر داده برای پایش و بهبود مستمر عملکرد کارکنان کمک کند. توصیه می‌شود در اجرای این سیستم‌ها به امنیت داده‌ها، آموزش مستمر کاربران و جمع‌آوری بازخوردهای منظم از کارکنان توجه شود تا کارایی و پذیرش سازمانی افزایش یابد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدیریت اطلاعات سلامت
دریافت: 1404/4/11 | پذیرش: 1404/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Journal of Health and Biomedical Informatics

Designed & Developed by : Yektaweb