[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 2 - ( 6-1400 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 234-242 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش داشبورد مدیریتی الکترونیک در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در اتاق‌های عمل: یک مرور نظام‌مند
سینا اعتمادی ، خدیجه مولایی ، مرجان هدایتی پور
کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده‌پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
چکیده:   (49 مشاهده)
مقدمه: به حداکثر رساندن کارایی اتاق عمل در راستای ارائه خدمات درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. داشبوردهای الکترونیکی با ارائه اطلاعات بالینی و مدیریتی به موقع، یکی از روشهای ارتقا‌ء کیفیت خدمات در اتاق‌های عمل محسوب می‌شوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش داشبورد مدیریتی الکترونیک در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در اتاق‌های عمل می‌باشد.
روش: در مطالعه مرور نظاممند حاضر به منظور یافتن مقالات مرتبط، سه بانک اطلاعاتی PubMed، Web of Science و Scopus جستجو شدند. انتخاب مطالعات و استخراج داده‌ها توسط دو نفر از محققین انجام و موارد عدم توافق از طریق مشورت با محقق سوم بررسی شدند.
نتایج: از 116 مقاله بازیابی شده، 8 مطالعه جهت بررسی نهایی انتخاب شدند. «افزایش کارایی و بهره وری اتاق عمل و بیمارستان»، «افزایش رضایت جراحان، پرسنل و بیماران نسبت به انجام فرایندهای درمان» و «جلوگیری از ایجاد تأخیر در انجام جراحی‌ها با زمان بندی صحیح» مهمترین پیامدهای مثبت استفاده از داشبوردها بودند. همچنین، چهار چالش مرتبط با داشبوردهای اتاق عمل شناسایی شد. «تجزیه تحلیل فرایندهای جراحی از زمان ورود بیمار به اتاق عمل تا خروج وی با ارائه نمودارهای تصویری و گزارشات متنی» و «تعیین دامنه زمانی لازم برای انجام هر عمل و تنظیم زمان آزاد پزشکان و پرسنل اتاق عمل» نیز مهم‌ترین قابلیت‌های داشبوردهای اتاق عمل بودند.
نتیجه‌گیری: استفاده از داشبوردهای الکترونیکی مدیریتی می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی-مدیریتی ارائه شده در اتاق عمل منجر شود و مدیران را برای برنامه‌ریزی و آینده نگری با چالش‌های کمتری روبه‌رو سازد.
واژه‌های کلیدی: داشبورد الکترونیکی، اتاق عمل، مدیریت، بهبود کیفیت
متن کامل [PDF 895 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری سیستماتیک و متاآنالیز | موضوع مقاله: سیستمهای اطلاعات سلامت
دریافت: 1400/5/14 | پذیرش: 1400/6/3
فایل صوتی [MP3 709 KB]  (3 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Etemadi S, Moulaei K, Hedayatipour M. Investigating the Role of Electronic Management Dashboard in Quality Improvement of Services Provided in Operating Rooms: A Systematic Review. Journal of Health and Biomedical Informatics. 2021; 8 (2) :234-242
URL: http://jhbmi.ir/article-1-623-fa.html

اعتمادی سینا، مولایی خدیجه، هدایتی پور مرجان. بررسی نقش داشبورد مدیریتی الکترونیک در بهبود کیفیت خدمات ارائه شده در اتاق‌های عمل: یک مرور نظام‌مند. مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی. 1400; 8 (2) :234-242

URL: http://jhbmi.ir/article-1-623-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله انفورماتیک سلامت و زیست پزشکی Journal of Health and Biomedical Informatics
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4341